Úvod » Aktuality » Distanční způsob vzdělávání vzal učitelům výhodu domácího hřiště. A to je dobře.
listopad
08

 Vyjdeme-li z předpokladu, že každý člověk dříve či později začne vnímat prostředí, kde pracuje, jako blízké, tedy domácí, tak v případě učitelů je tímto místem instituce i budova školy, jejich třída, učebna. Je to místo, kde by se měl učitel orientovat lépe než studenti, kde by měl být lídrem, aby své žáky mohl tímto časoprostorem provést s co nejmenšími ztrátami a s co možná nejlepším výsledkem samotného vzdělávání. K tomu by mu měl pomáhat společný cíl, který si však studenti často neuvědomují, ale i školní řád, kterým se snaží vymáhat proces učení. Ve sportovním slangu tedy hraje doma.

 Teď sice učíme z domova, ale hrajeme venku, protože prostředí sociálních sítí je našim žákům jednoznačně bližší, umí se v něm lépe pohybovat, jsou doma přímo i nepřímo. Mluvím o interakci v konferenčních lekcích, hodinách, kdy využíváme produkt Microsoft 365, např. aplikaci Teams, která je lokální sítí.  A učitel je v síti, i když se tomu třeba pár let úspěšně bránil. Nemá pevnou půdu pod nohama, protože je zamotaný a nikoho nevidí.  Má omezené možnosti hlídat výtržnosti, kopírování odpovědí v testech a vůbec nekorektní chování žáků. A když má potřebu „plnit své poslání“ působením na více smyslů, a tedy „jede na kameru“, tak ho všichni sledují a pište si, že když budou chtít, bude se potit. Může to pak vypadat třeba takhle: „Co to je za zvuky? Vypni to! Kdo to dělá? Proč tě nevidím? Čemu se směješ? Kdo to smazal? Kam jsi to poslal? Slyšíte mě? Je tam někdo?“

No a když hrajete venku a nemůžete se spolehnout na domácí prostředí, musíte se lépe připravit a lépe reagovat. Soupeři pak nezbývá než vás respektovat a podat taky lepší výkon. Ale škola není sportovní utkání, přestože k tréninku by se přirovnat dala. Tady proti sobě nehrají dva týmy, i když se to tak někdy může jevit. Pokud by se to zdálo žákům, je to naše chyba. Pokud by se to zdálo nám, je to ještě horší. Nejsme jejich soupeři, ale trenéři, abych se vrátil k celé metafoře. A my jim to teď musíme dávat najevo častěji a trpělivěji. Oni pak budou tolerantnější a třeba budou i hledat naše zadání.  Podmínky se změnily, krizí se teď učíme všichni společně, a to by nás mělo spojit, abychom si to pak ve škole, až to všechno přejde, mohli zase pěkně rozdat!

Rozumějte, rozdat testy…

Za učitelský sbor Mgr. Petr Skalský

Zpět na výpis


Vladimír Kubrt
vkubrt@iss-vysokenj.cz